Sniff – En dogblog och lathund till vovvevärlden


Hundar på motorcykel
Friday, June 8, 2007, 5:28 pm
Filed under: Nyheter

 

Roland Jansson från Gustavsberg ser ingen anledning till att lämna sina två pudlar Chico och Lill-Chico hemma när motorcykelsäsongen drar igång. Istället så följer de båda med på sommarens turer – Iklädda varsin specialtillverkad hjälm, fartdräkt och halsduk.

För 13 år gamla Chico är det här ingenting nytt. Han har åkt med sin husse sedan han var liten valp, även om de första turerna blev i en väska med fönster. Det var när han växte ur denna som Roland kom på ideén med att tillverka en liten hjälm till hunden i glasfiber och plast. Två åriga Lill-Chico fick sin allra första redan när han var bara ett par månader gammal.

Roland berättar dock att han inte tror att MC-åkande är hundarnas favoritsyssla direkt och ingen av dem kommer springandes när det är dags för en tur. Även om de inte viftar på svansen så ska de iallafall enligt uppgift sitta snällt under tiden som husse klär på dem utrustningen och spänner fast dem i korgen. När det är gjort ska de vara redo för att åka i upp mot tio mil i sträck, efter det är det dags för en paus där hundarna kan sträcka på sig och dricka lite vatten.

Källa: Stockholm City 8/6-07


10 Comments so far
Leave a comment

Var har du fått tag på hjälmarna? Jag är ute efter en skinnhjälm till min dvärgtax.

Comment by Magnus Ganeteg

Hej!
Jag har funderat ett tag på hur jag ska kunna ha med mej min Dvärgpinscher på mc:n i sommar.
Hjälmarna var ju skitsmart, vart fick du tag på dom, och vart sitter hundarna när du kör? Jag har funderingar på att bygga om en toppbox som han kan sitta i.

Hör gärna av dej!
/Tessan

Comment by Tessan

Ja, jag teänker samma som ovanstående. var hittade du hjälmarna? Jag letar desperat efter en möjlighet att få med mig min lilla familj (en Parson tik) på mitt mc-intresse. Men hon är liten nog att ha i en rygga eller packväska. Har du kännt att det blir mycket svårare att köra med hundarna på? Kan de vänja sig att luta med o så?

Tacksam för svar, Liv

Comment by Liv

jag har samma problem jag vill ta med min hund på min scooter funderar på om man kan bygga om boxen på något sätt där hon kan ha huvudet uppe men ändå sitta säkert hade varit jätte tacksam för några bra tips mvh Rosita

Comment by Rosita

Hej!
Är väldigt intresserad av hjälmarna på hundarna!
Var får man tag i dessa?Har en liten blandras hund.
Mvh Ulla

Comment by ulla

In order to increase the quality of the review my partner and i called in Ken johnson, the actual celebrated ‘Pinger man ‘metallsøkerforening

Comment by Banknorth

Hej!
Är det nån som har fått tag i hjälm till hund?
Hälsningar
Göran

Comment by Göran

hej, såg att denna artikel var från 2007 men frågan är akutell för mig nu. har en lagotto som vill åka med på mc. har köpt en hundstol i kraftigt läder, lammskinnsfodrad och med säkerhetsbälte som är inporterad från USA och skall spännas fast på bönpallen. till detta fick jag även ett par googles. men nu återstår hjälp, kan någon tipsa om vart man får tag i detta????

Comment by catrine wilny

har du länk till företaget med hundstol??? och även hjälp efterlyses.

Comment by LAine

Albuquerque preschools majorly aim to help learners cultivate a
sense of attitude or behavior, so as to obtain increased attention, concentration or
focus. Ireland, Chris; English, John (September 2011).
“Let Them Plagiarise: Developing Academic Writing in a Safe Environment”.
The European Union is a unique economic system that was established to protect countries from the nationalism after the Second World War.
You will not research day and evening. The
curriculum offered by an automotive school is also generally higher
quality than those offered by community colleges. Crochet Tank Top
Certainly Dumbledore returned to Godrics
Hollow at once.Iron is an English word. Most Americans speak English only.
Back in those relatively carefree days I would go to a downtown coffee house
with my laptop after lunch and work laboriously over my dissertation. The appropriate structure should be followed throughout the document.

Her warmth and charm transcend any language or cultural barriers.

Comment by Margorie Lengerich




Leave a comment